Czy referendarz sądowy może zostać sędzią? Odpowiadamy!

Czy referendarz sądowy może zostać sędzią? Odpowiadamy!

Spis treści artykułu:

Czy referendarz sądowy może zostać sędzią? Aktualny stan prawny i plany na przyszłość

W polskim systemie prawnym referendarze sądowi pełnią kluczową rolę, zajmując się wieloma istotnymi zadaniami w procesie sądowym, które mają wpływ na sprawność wymiaru sprawiedliwości. Choć ich rola jest niezwykle ważna, a doświadczenie zawodowe często zbliżone do pracy sędziego, obecnie nie mają oni formalnej ścieżki kariery, która prowadziłaby ich bezpośrednio na stanowisko sędziego. Zastanowimy się, czy referendarz sądowy może zostać sędzią, a jeśli tak, to jakie zmiany prawne muszą zajść, by otworzyć przed nimi tę możliwość.

Temat ten zyskuje na znaczeniu, szczególnie w kontekście rosnącego zapotrzebowania na sędziów w polskim wymiarze sprawiedliwości. W ostatnich latach wśród ekspertów, organizacji zawodowych, a także wśród samych referendarzy, pojawiły się głosy domagające się ułatwienia dostępu do stanowiska sędziego dla osób, które przez wiele lat zdobywały doświadczenie w pracy sądowej. Czy zatem może się zdarzyć, że w przyszłości referendarz sądowy, po odpowiednich zmianach legislacyjnych, będzie mógł pełnić funkcję sędziego?

W niniejszym artykule przyjrzymy się obecnym przepisom prawnym, propozycjom zmian oraz argumentom, które mogą wspierać takie rozwiązanie. Zrozumiemy także, dlaczego temat ten jest istotny nie tylko dla referendarzy, ale i dla całego systemu wymiaru sprawiedliwości w Polsce.

Obecna sytuacja prawna referendarzy sądowych

Referendarz sądowy to jeden z kluczowych zawodów prawniczych w polskim wymiarze sprawiedliwości. W sądach powszechnych referendarze wykonują szereg czynności z zakresu ochrony prawnej, w tym wydawanie nakazów zapłaty, postanowień w sprawach rejestrowych czy decyzji dotyczących kosztów sądowych. Mimo że zakres ich obowiązków jest szeroki i w wielu przypadkach zbliżony do pracy sędziego, obecne przepisy znacząco ograniczają ich możliwości awansu na stanowisko sędziowskie.

Rola i kompetencje referendarzy sądowych

Referendarze sądowi, zatrudnieni w sądach powszechnych, zajmują się głównie uproszczonymi sprawami cywilnymi i gospodarczymi. Ich kompetencje są określone w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Do zadań referendarzy należą m.in.:

  • rozpatrywanie wniosków o wpisy do rejestru zastawów czy ksiąg wieczystych,
  • wydawanie postanowień w sprawach dotyczących biegłych sądowych,
  • orzekanie w zakresie kosztów postępowania.

Warto podkreślić, że w 2023 roku referendarze rozpoznali aż 67% spraw, które wpłynęły do sądów powszechnych, co świadczy o ich kluczowej roli w systemie sądownictwa.

Aktualne przepisy i ograniczenia

Od 21 czerwca 2023 roku referendarze stracili możliwość przystąpienia do egzaminu sędziowskiego bez uprzedniego ukończenia aplikacji sędziowskiej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury. Oznacza to, że:

  • nie istnieje już pozaaplikacyjna ścieżka do zawodu sędziego, która wcześniej była dostępna dla referendarzy sądowych,
  • referendarze, chcąc awansować na sędziego, muszą przejść tę samą drogę co inni kandydaci z zawodów prawniczych.

Propozycje zmian i kontrowersje

Obecna sytuacja budzi kontrowersje w środowisku prawniczym. W odpowiedzi na to:

  1. Ministerstwo Sprawiedliwości rozważa wydłużenie terminów dla referendarzy, prawdopodobnie do czasu powołania nowej KRS.
  2. Senat zaproponował umożliwienie powołania na stanowisko sędziego sądu rejonowego osobom, które ukończyły aplikację radcowską, adwokacką lub notarialną, zdały egzamin zawodowy i orzekały jako referendarze sądowi przez co najmniej trzy lata.
  3. Niektórzy eksperci i prezesi sądów popierają umożliwienie referendarzom startu w konkursach sędziowskich bez uzupełniającej aplikacji, argumentując, że ich doświadczenie zawodowe predestynuje ich do tego urzędu.

Podsumowując

Obecna sytuacja prawna znacząco ogranicza możliwości referendarzy sądowych w ubieganiu się o stanowiska sędziowskie. Mimo że są oni uznawani za jednych z najlepiej przygotowanych merytorycznie prawników w sądownictwie, brak odpowiednich regulacji skutkuje trudnościami w awansowaniu na urząd sędziego. Trwają dyskusje nad potencjalnymi zmianami, które mogłyby poprawić sytuację referendarzy, jednocześnie uwzględniając ich istotną rolę w systemie sądownictwa i potrzebę odciążenia sędziów.

Propozycje zmian w przepisach

Wnioski Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych LEX IUSTA

Jedną z najaktywniejszych organizacji w sprawie zmiany przepisów dotyczących awansu referendarzy sądowych na stanowiska sędziowskie jest Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych LEX IUSTA. Stowarzyszenie zaproponowało nowelizację art. 61 § 2 Prawa o ustroju sądów powszechnych, która miałaby otworzyć nowe możliwości kariery dla referendarzy.

Propozycja zmiany art. 61 § 2 Prawa o ustroju sądów powszechnych

Stowarzyszenie wnioskuje o wprowadzenie przepisów umożliwiających powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego osób, które zajmowały stanowisko referendarza sądowego przez co najmniej 7 lat i zdały odpowiedni egzamin sędziowski. Taki zapis uwzględniałby doświadczenie zawodowe zdobyte przez referendarzy w pracy sądowej i ich wysokie kwalifikacje merytoryczne.

Znaczenie propozycji
  • Rozwiązanie to pozwoliłoby referendarzom awansować na sędziego w oparciu o ich staż pracy referendarza, bez konieczności ukończenia aplikacji w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury.
  • Ułatwienie dostępu do zawodu sędziego mogłoby przyczynić się do szybszego obsadzenia wolnych stanowisk sędziowskich i zmniejszenia liczby wakatów w sądownictwie.

Inicjatywy Rzecznika Praw Obywatelskich

Rzecznik Praw Obywatelskich również podjął działania na rzecz poprawy sytuacji referendarzy sądowych, wskazując na niekonstytucyjność niektórych zasad dostępu do zawodu sędziego, które w sposób nieuzasadniony ograniczają ich możliwości kariery.

Apel o usunięcie barier czasowych

Rzecznik zwrócił uwagę na luki legislacyjne, które nakładają na referendarzy znacznie bardziej restrykcyjne wymogi niż na innych prawników, takich jak adwokaci, radcowie prawni czy notariusze. W szczególności krytykowane są:

  • Bariery czasowe wymagające wieloletniego oczekiwania na możliwość ubiegania się o urząd sędziego.
  • Brak możliwości uwzględnienia dotychczasowego doświadczenia referendarzy przy ubieganiu się o stanowisko sędziego.

Wskazanie na potencjalne naruszenia zasad równości

Rzecznik podkreśla, że obecne przepisy mogą naruszać zasadę równości i dostępu do służby publicznej, o której mowa w art. 60 Konstytucji RP. Według jego opinii, referendarze sądowi, którzy wykonują czynności z zakresu ochrony prawnej, powinni mieć możliwość szybszego awansu na urząd sędziego, podobnie jak inne grupy zawodowe w sądownictwie.

Propozycja Senatu

Senat zaproponował istotną zmianę w przepisach dotyczących awansu referendarzy sądowych. Nowelizacja przepisów miałaby umożliwić powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego osobom, które spełniają następujące kryteria:

  • Ukończyły aplikację radcowską, adwokacką lub notarialną.
  • Zdały odpowiedni egzamin zawodowy.
  • Orzekały w sądach powszechnych w charakterze referendarza sądowego przez co najmniej 3 lata.

Cel i znaczenie propozycji

Propozycja ta, zainspirowana petycją skierowaną do Senatu w marcu 2023 roku, ma na celu wypełnienie luki legislacyjnej, która zdaniem autorów petycji ogranicza referendarzom możliwość awansu na urząd sędziego. Wprowadzenie tych zmian pozwoliłoby referendarzom sądowym:

  • Ubiegać się o stanowisko sędziego bez konieczności zdawania dodatkowego egzaminu sędziowskiego.
  • Wykorzystać ich wieloletnie doświadczenie zdobyte podczas pracy w sądach powszechnych.

Propozycja ta może przyczynić się do zwiększenia efektywności w obsadzaniu wakujących stanowisk sędziowskich oraz wzmocnić system sądownictwa poprzez wprowadzenie do zawodu sędziego osób z ugruntowaną praktyką.

Stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości

Ministerstwo Sprawiedliwości wyraża zainteresowanie zmianą przepisów dotyczących referendarzy sądowych, jednak podkreśla, że rozwiązania legislacyjne muszą być dokładnie przemyślane i zrównoważone.

Otwartość na prace legislacyjne

Ministerstwo sygnalizowało możliwość wprowadzenia zmian w przepisach, które ułatwiłyby referendarzom dostęp do konkursów na stanowisko sędziego. Opracowanie takich regulacji mogłoby:

  • Uwzględnić staż pracy referendarza jako istotne kryterium w procedurze konkursowej.
  • Stworzyć bardziej przejrzystą i sprawiedliwą ścieżkę kariery w sądownictwie.

Problemy konkurencji referendarzy z innymi zawodami prawniczymi

Jednocześnie Ministerstwo zwraca uwagę na konieczność zapewnienia równych szans dla wszystkich kandydatów do urzędu sędziego, w tym adwokatów, radców prawnych i notariuszy. Referendarze sądowi, mimo swojego doświadczenia, mogliby mieć trudności w konkurowaniu z przedstawicielami innych zawodów prawniczych, którzy często są lepiej przygotowani do procedury konkursowej dzięki ukończonej aplikacji.

Najnowsze propozycje i stanowiska

Dyskusja nad zmianami w przepisach dotyczących referendarzy sądowych nadal trwa, a nowe propozycje i stanowiska pojawiają się regularnie:

  1. Komisja Kodyfikacyjna Ustroju działająca przy ministrze sprawiedliwości pracuje nad propozycją czasowego przywrócenia referendarzom i asystentom prawa do startu w konkursach sędziowskich bez konieczności ukończenia aplikacji w KSSiP. To rozwiązanie miałoby obowiązywać do 2027 roku, dając dodatkowy czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań.
  2. Rzecznik Praw Obywatelskich zaproponował wprowadzenie dodatkowych mechanizmów weryfikacji umiejętności referendarzy ubiegających się o stanowisko sędziego. Takie podejście ma na celu zapewnienie, że kandydaci posiadają niezbędne kompetencje do pełnienia funkcji sędziego, jednocześnie otwierając im ścieżkę awansu zawodowego.
  3. Ministerstwo Sprawiedliwości wyraziło obawy dotyczące potencjalnie zbyt dużej konkurencji w przypadku otwarcia ścieżki awansu dla referendarzy. Wskazano na możliwość zgłoszenia się kilkudziesięciu czy nawet kilkuset kandydatów na jedno stanowisko sędziowskie, co mogłoby znacząco skomplikować proces rekrutacji.

Te nowe propozycje i stanowiska pokazują, że dyskusja nad rolą i możliwościami awansu referendarzy sądowych jest złożona i wymaga uwzględnienia wielu aspektów funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości.

Argumenty za zmianą przepisów

Doświadczenie zawodowe referendarzy sądowych

Referendarze sądowi posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy sądowej, które często zbliża ich obowiązki do tych wykonywanych przez sędziów. Ich codzienna praktyka obejmuje czynności z zakresu ochrony prawnej, co stanowi kluczowy argument przemawiający za umożliwieniem im awansu na urząd sędziego.

Zakres obowiązków zbliżony do pracy sędziów

Referendarze sądowi wykonują zadania takie jak:

  • Orzekanie w uproszczonych postępowaniach cywilnych, np. wydawanie nakazów zapłaty.
  • Rozpatrywanie wniosków o wpisy do ksiąg wieczystych czy rejestru zastawów.
  • Wydawanie postanowień w sprawach biegłych sądowych oraz kosztów postępowania.

Tak szeroki zakres obowiązków wskazuje, że referendarze są doskonale przygotowani do podejmowania samodzielnych decyzji, co jest kluczowe na stanowisku sędziego.

Długoletnia praktyka w orzekaniu i pracy nad aktami

Praca referendarza wymaga głębokiej znajomości przepisów prawnych oraz ich praktycznego zastosowania. Wieloletni staż pracy referendarza pozwala na zdobycie doświadczenia w analizie akt sądowych, przygotowywaniu orzeczeń i interpretacji prawa. Wprowadzenie zmian przepisów pozwalających referendarzom na szybsze ubieganie się o stanowisko sędziego umożliwiłoby efektywniejsze wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności w wymiarze sprawiedliwości.

Rozwiązanie problemu wakatów w sądownictwie

Niedobór sędziów w polskich sądach jest problemem, który znacząco obniża efektywność wymiaru sprawiedliwości. Wprowadzenie zmian w przepisach umożliwiających referendarzom sądowym awans na sędziego może być istotnym krokiem w rozwiązywaniu tego problemu.

Potencjalna korzyść dla systemu sądownictwa

  • Obsadzanie wolnych stanowisk sędziowskich przez referendarzy mogłoby przyczynić się do redukcji liczby nieobsadzonych etatów w sądach rejonowych.
  • Referendarze są już zatrudnieni w sądach powszechnych, co oznacza, że znają realia funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i nie wymagają dodatkowego wdrożenia.

Przykłady innych rozwiązań

Wielu ekspertów wskazuje, że wprowadzenie możliwości awansu dla referendarzy mogłoby zmniejszyć obciążenie aplikacji sędziowskiej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, przy jednoczesnym wzmocnieniu zasobów kadrowych na poziomie sądów rejonowych.

Merytoryczne przygotowanie referendarzy

Referendarze sądowi posiadają solidne przygotowanie prawnicze, które czyni ich jednymi z najlepiej wykwalifikowanych kandydatów do urzędu sędziego. Wielu z nich zdobyło dodatkowe kwalifikacje zawodowe w innych obszarach prawa, co stanowi kolejny argument za nowelizacją przepisów.

Kwalifikacje zawodowe

Referendarze sądowi często legitymują się tytułami zawodowymi, takimi jak:

  • Adwokat,
  • Radca prawny,
  • Notariusz.

Ich praca obejmuje nie tylko stosowanie przepisów prawa, ale również orzekanie w sprawach, które wymagają precyzyjnej analizy prawnej, co stanowi podstawę kompetencji na stanowisku sędziego.

Umiejętności i wiedza praktyczna

Codzienna praca referendarzy to nie tylko teoria, ale również praktyczne rozwiązywanie problemów prawnych. Do ich obowiązków należy analiza akt spraw sądowych, stosowanie przepisów prawa o ustroju sądów powszechnych oraz podejmowanie decyzji w zakresie czynności z zakresu ochrony prawnej. Ich wiedza praktyczna jest szczególnie cenna w kontekście dynamicznych zmian prawa i zróżnicowanych spraw wpływających do sądów powszechnych.

Podsumowanie argumentów

Argumenty za zmianą przepisów wskazują na potrzebę wykorzystania potencjału referendarzy sądowych w celu wzmocnienia polskiego wymiaru sprawiedliwości. Ich doświadczenie zawodowe, merytoryczne przygotowanie oraz możliwość szybkiego obsadzenia wolnych stanowisk sędziowskich czynią ich naturalnymi kandydatami na urząd sędziego. Wprowadzenie zmian legislacyjnych, takich jak ułatwienia w procedurze konkursowej, mogłoby przyczynić się do zwiększenia efektywności sądów i zmniejszenia liczby nieobsadzonych etatów.

Wyzwania i obawy związane z proponowanymi zmianami

Ryzyko nierówności w dostępie do stanowisk sędziowskich

Proponowane zmiany w przepisach, mające na celu ułatwienie awansu referendarzy sądowych na stanowiska sędziowskie, budzą obawy dotyczące potencjalnych nierówności w dostępie do zawodu sędziego. Kluczowym wyzwaniem jest zapewnienie sprawiedliwej i transparentnej procedury, która nie faworyzowałaby jednej grupy zawodowej kosztem innej.

Problemy z konkurencyjnością wobec innych zawodów prawniczych

  • Adwokaci, radcowie prawni i notariusze, którzy również mogą ubiegać się o stanowiska sędziowskie, mogą odczuwać, że preferowanie referendarzy sądowych osłabia ich szanse w procedurze konkursowej. Wynika to z faktu, że referendarze są zatrudnieni w sądach powszechnych, co daje im bezpośredni kontakt z systemem orzekania.
  • Wprowadzenie ułatwień dla referendarzy może być postrzegane jako ingerencja w równe zasady dostępu do zawodu sędziego, określone w art. 60 Konstytucji RP.

Potencjalna luka legislacyjna

Przeciwnicy zmian wskazują, że brak jednolitych wymagań, takich jak ukończenie aplikacji w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury, może stworzyć lukę legislacyjną, która będzie niekorzystna dla spójności wymagań wobec kandydatów na urząd sędziego.

Potencjalne skutki zmian dla jakości orzekania

Jednym z najczęściej podnoszonych argumentów przeciwko nowelizacji przepisów jest obawa o wpływ zmian na jakość orzekania w sądach. Krytycy wskazują, że brak jednolitych standardów kształcenia może prowadzić do różnic w przygotowaniu kandydatów na sędziów.

Wątpliwości dotyczące standardów kształcenia

  • Absolwenci aplikacji sędziowskiej w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury przechodzą kompleksowe szkolenie obejmujące m.in. praktyki w sądach i prokuraturach oraz intensywne przygotowanie do zdania egzaminu sędziowskiego. Referendarze sądowi, choć posiadają doświadczenie zawodowe, nie przechodzą tego samego procesu szkoleniowego.
  • Brak ujednoliconego standardu przygotowania kandydatów może prowadzić do różnic w jakości orzeczeń wydawanych przez nowych sędziów.

Przykłady potencjalnych skutków

  • Zmniejszenie prestiżu zawodu sędziego: Jeśli kandydaci z różnym przygotowaniem będą obejmować urząd sędziego, może to wpłynąć na postrzeganie stanowiska sędziowskiego w społeczeństwie.
  • Problemy z adaptacją do nowej roli: Referendarze, mimo doświadczenia, mogą napotkać trudności w radzeniu sobie z bardziej złożonymi sprawami, charakterystycznymi dla pracy sędziego w sądach wyższego szczebla.

Czy i kiedy referendarz sądowy będzie mógł zostać sędzią?

Możliwe kierunki legislacyjne

Dyskusje na temat zmian w przepisach dotyczących referendarzy sądowych wskazują na kilka możliwych kierunków legislacyjnych, które mogą wpłynąć na ich ścieżkę kariery. Kluczowe decyzje są związane zarówno z dotychczasowymi regulacjami, jak i najnowszymi propozycjami zmian.

Przewidywane scenariusze zmiany przepisów

  1. Reforma ustroju sądów powszechnych: 24 kwietnia 2024 r. podczas spotkania ministra sprawiedliwości z przedstawicielami referendarzy sądowych wiceminister Dariusz Mazur zapowiedział planowaną kompleksową reformę, która ma dotyczyć m.in. awansu na stanowiska sędziowskie, wynagrodzeń i kompetencji referendarzy.
  2. Czasowe przywrócenie prawa do startu w konkursach: Komisja Kodyfikacyjna Ustroju Sądownictwa pracuje nad propozycją przywrócenia referendarzom i asystentom możliwości startu w konkursach sędziowskich bez konieczności ukończenia aplikacji w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury (KSSiP). Rozwiązanie to miałoby obowiązywać do 2027 roku i pozwolić na lepsze wykorzystanie doświadczenia referendarzy.
  3. Propozycja Senatu: Senat zaproponował, aby na stanowisko sędziego sądu rejonowego mógł być powołany także ten, kto:
    • Ukończył aplikację radcowską, adwokacką lub notarialną.
    • Zdał odpowiedni egzamin zawodowy.
    • Orzekał jako referendarz sądowy przez co najmniej trzy lata.
  4. Propozycje Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych Lex Iusta: Organizacja postuluje, aby referendarze z co najmniej 5-letnim stażem pracy i zdanym egzaminem korporacyjnym, sędziowskim, prokuratorskim lub referendarskim mogli ubiegać się o stanowisko sędziego bez konieczności odbywania dodatkowej aplikacji.

Kluczowe decyzje wpływające na regulacje

Decyzje o przyszłości referendarzy zależą od intensywnych prac legislacyjnych i konsultacji prowadzonych w środowisku prawniczym. W szczególności:

  • Ministerstwo Sprawiedliwości wyraziło zastrzeżenia dotyczące otwarcia ścieżki awansu dla referendarzy. Ministerstwo obawia się, że wprowadzenie takich zmian może skutkować zgłoszeniem się kilkuset kandydatów na jedno stanowisko sędziowskie, co utrudni sprawiedliwą i efektywną procedurę konkursową.
  • Propozycje Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju oraz Senatu mogą zostać włączone do szerszej reformy ustrojowej, co wskazuje na możliwość kompleksowych zmian w prawie o ustroju sądów powszechnych.

Prognozy ekspertów

Środowisko prawnicze intensywnie debatuje nad potencjalnymi skutkami zmian w przepisach dotyczących referendarzy sądowych. Opinie są podzielone, ale wskazują na kilka kluczowych punktów.

Opinie prawników i organizacji zawodowych

  • Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych Lex Iusta argumentuje, że brak możliwości awansu referendarzy na stanowiska sędziowskie stanowi lukę legislacyjną, która osłabia efektywność wymiaru sprawiedliwości. Ich zdaniem osoby z wieloletnim doświadczeniem orzeczniczym są doskonale przygotowane do pełnienia funkcji sędziego.
  • Krytycy proponowanych zmian, w tym przedstawiciele innych zawodów prawniczych, obawiają się, że preferowanie referendarzy może prowadzić do naruszenia zasad równości w procedurze konkursowej na stanowiska sędziowskie.

Potencjalny wpływ zmian na system sądownictwa

  1. Redukcja wakatów: Przyspieszenie obsadzania wolnych stanowisk sędziowskich w sądach rejonowych, co jest kluczowe w kontekście przeciążenia sądów.
  2. Zwiększenie dostępności zawodów prawniczych: Ułatwienie referendarzom objęcia stanowisk sędziowskich mogłoby wpłynąć na poprawę jakości i szybkości orzekania.
  3. Ryzyko związane z konkurencyjnością: Wprowadzenie nowych ścieżek awansu może prowadzić do przeciążenia procedury konkursowej i osłabienia standardów przygotowania kandydatów do zawodu.

Najnowsze wydarzenia i decyzje

W 2024 roku doszło do istotnych wydarzeń, które mogą znacząco wpłynąć na przyszłość referendarzy sądowych:

  1. Zmiany od 21 czerwca 2024 roku:
    • Referendarze sądowi i asystenci sędziów stracili możliwość przystąpienia do egzaminu sędziowskiego bez ukończenia aplikacji w KSSiP, co wywołało kontrowersje i zintensyfikowało dyskusje o pozaaplikacyjnej ścieżce do zawodu sędziego.
  2. Spotkanie z ministrem sprawiedliwości:
    • Podczas spotkania 24 kwietnia 2024 roku wiceminister Dariusz Mazur zapowiedział kompleksową reformę ustroju sądów powszechnych, która uwzględni kwestie awansu referendarzy, wynagrodzeń i kompetencji.
  3. Propozycje Komisji Kodyfikacyjnej Ustroju:
    • Plan przywrócenia prawa referendarzom i asystentom do startu w konkursach sędziowskich bez aplikacji do 2027 roku jest intensywnie rozważany.
  4. Stanowisko Ministerstwa Sprawiedliwości:
    • Ministerstwo zwróciło uwagę na ryzyko zgłoszenia się kilkuset kandydatów na jedno stanowisko, co wymaga starannego zaplanowania procedury konkursowej.

Podsumowując: Czy i kiedy referendarz sądowy będzie mógł zostać sędzią

Pytanie o to, czy i kiedy referendarz sądowy będzie mógł zostać sędzią, wciąż pozostaje otwarte. Intensywne prace legislacyjne oraz różnorodne propozycje wskazują, że zmiany w przepisach są możliwe, ale wymagają dalszych konsultacji i decyzji. W najbliższych latach kluczowe będą rozwiązania łączące sprawiedliwość w dostępie do zawodu z wykorzystaniem potencjału referendarzy w polskim wymiarze sprawiedliwości.

Nasza Redakcja poleca również artykuł: Jak zostać sędzią krok po kroku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *